مثل همیشه داشتم توی اینترنت میچرخیدم که یه کلمه ی جدید به چشمم خورد. parasocial relationships.(معادل فاسی ای براش پیدا نکردم و اینجا ارتباطاط شبه اجتماعی رو براش به کار مبرم) بعد از خوندن درباره ش دیدم که چقدر درمورد من درسته و قشنگ رفتار هام رو توجیه میکنه.حالا چی هست این ارتباطاط شبه اجتماعی.

بخوام خلاصه کنم ارتباطات شبه اجتماعی ، رابطه یه طرفه ایه بین مصرف کننده و تولید کننده ی محتوا توی اینترنت یا تلویزیون به طوری که فرد مصرف کننده شناخت کامل از تولید کننده داره و نظرات و افکارش رو میشناسه و گاهی وقتی خیلی زیاده روی میکنه اون فرد رو دوست خودش میدونه درحالی که اون شخص تولید کننده هیچ اطلاعی از وجود فرد نداره.

دلیل به وجود اومدن این رابطه معمولا اینه که فرد مصرف کننده ای که نمیتونه روابط اجتماعی برقرار کنه( معمولا به دلیل هراس اجتماعی که مطالعات نشون دادن بیشتر کسایی که این روابط رو برقرار میکنن دارای هراس اجتماعی هستن) برای جایگزین کردن ارتباطات اجتماعی ای که لازم داره به این نوع ارتباطاتی روی میاره که کاملا از لحاظ فیزیکی بی خطر هستن، توشون حق انتخاب برای پیدا کردن شخص مقابلش داره و هر وقت بخواد میتونه ازشون استفاده کنه و احساس تعلق و اجتماعی بودن بکنه.

آیا این روابط خوب هستن؟ ظاهرا هنوز اونقدری جواب این سوال رو نمیدونیم. قطعا اگه فرد اینقدر توی این روابط زیاده روی بکنه که افرادی که توی شبکه های اجتماعی یا تلویزیون میبینه رو به عنوان دوست خودش ببینه و اونا رو توی ذهنش همیشه کنار خودش داشته سالم نیست. از طرف دیگه در حد کمش تا حدودی نیاز ارباطات اجتماعی رو برای افراد براورده میکنه و میتونه برای افراد مبتلا به هراس اجتماعی نمونه خوبی از یه ارتباط اجتماعی باشه. اما خطرش اینه که به طور کامل جایگزین روبط اجتماعی بشه و تصور غلطی از روابط اجتماعی واقعی توی ذهن شخص بگذاره که با دنیای واقعی فرق داره.

حالا آخر این روابط خوبن یا نه؟ فکر کنم هنوز کامل ثابت نشده که کاملا خوبن یا کاملا بدن ولی در حد متعادلش میتونه خوبیایی داشته باشه و زیاده روی توش و این روابط رو مثالی از روابط اجتماعی واقعی قرار دادن میتونه خطرناک باشه.

تمام این بحث ها که آدم به خاطر عدم تواناییش توی برقرار کردن روابط اجتماعی واقعی به این روابط روی میاره کاملا در مورد من صدق میکنه و من از یوتیوب برای برآورده کردن این نیاز استفاده میکنم و حس میکنم خوبی ها و بدی هاش رو هم دیدم. به نظرم این که ادم حداقل دلیل رفتار هاش رو بدونه خیلی خوبه و میتونه به زندگیش کمک کنه. اگه دوست دارین بیشتر در باره این موضوع بخونین parasocial relationships رو سرچ کنین.